Terapia integracji sensorycznej to indywidualne zajęcia z Państwa dzieckiem, trwające 60 minut, odbywające się 1 -2 razy w tygodniu, prowadzone adekwatnie do postawionej diagnozy związanej z oceną funkcjonowania procesów sensorycznych dziecka.

Terapia zazwyczaj trwa 1 rok, a pierwsze efekty są widoczne już po 6-8 tygodniach. Należy jednak pamiętać, że w zależności od występujących zaburzeń często bywa terapią wspomagającą i powinna trwać jak najdłużej.
Terapia jest prowadzona przez wykwalifikowanego terapeutę w profesjonalnie przystosowanej do tego sali (zobacz galerię zdjęć).

Terapia Integracji sensorycznej wykorzystuje zdolność mózgu do tak zwanej neuroplastyczności, czyli zdolności mózgu do tworzenia nowych połączeń, zmienności, samonaprawy oraz uczenia się. Przy odpowiedniej stymulacji mózg jest w stanie wytworzyć nowe połączenia neuronowe, nowe szlaki nerwowe, w nowy sposób zarządzać bodźcami jakie do niego docierają i wytwarzać właściwe reakcje adaptacyjne.  Tym samym poprawia się funkcjonowanie dziecka na co dzień – polepsza się jego koordynacja, umiejętności motoryczne, polepsza się tym samym kondycja psychofizyczna dziecka.

Koszt : 70 zł / 60 minut

Co wskazuje na zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci?

Nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch;

  • rozdrażnienie, wycofywanie się w wyniku dotknięcia, tzw. "obronność dotykowa"
  • unikanie określonych rodzajów ubrań, dziecko nie znosi metek od ubrań, odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare,
  • odmowa przyjmowania określonego jedzenia/problemy z jedzeniem, wybiórcze jedzenie,
  • dziecko nie lubi mycia głowy, kąpieli, obcinania włosów, paznokci,
  • dziecko unika brudzących zabaw lub nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie,
  • dziecko nie lubi niespodziewanego dotyku, przytulania lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego

Zbyt mała wrażliwość na bodźce sensoryczne:

  • poszukiwanie intensywnych wrażeń takich jak celowe uderzanie ciałem o przedmioty lub intensywne kręcenie się wokół własnej osi,
  • ignorowanie bólu, dziecko nie zwraca uwagi na skaleczenia czy zabrudzenie twarzy,
  • brak świadomości zmian pozycji ciała

Zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej:

  • dziecko może być ciągle w ruchu lub wolno się uaktywniać i szybko męczyć
  • nadruchliwość, nieumiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
  • unikanie placów zabaw czy gier zespołowych - dziecko myli kierunki, jest zagubione na boisku
  • szukanie mocniejszych wrażeń (dziecko uwielbia się mocno huśtać czy kręcić na karuzeli); uwielbia też ekstremalne przeżycia np. skoki do głębokiej wody,  szybkie zjeżdżalnie wodne, nie zwracając uwagi na niebezpieczeństwo,
  • dziecko łatwo rozprasza się bądź przejawia lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych np. na placu zabaw

Ponadto na zaburzenia mogą wskazywać:

  • problemy z koordynacją ruchową, słaba równowaga, wpadanie na przedmioty, niezdarność, dziecko często przewraca się na prostej drodze, niepewnie czuje się na niestabilnym podłożu,
  • duży lęk przed upadkiem lub wysokością - dziecko okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody lub siedzi bez podparcia stóp o podłoże,
  • brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania i samodzielności w działaniu
  • nieprawidłowa postawa przy stoliku lub ławce – dziecko podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
  • nie potrafi dopasować siły do zadania (np. zbyt słabo lub zbyt mocno trzyma kredkę)
  • trudności w czynnościach samoobsługowych
  • trudności w nauce jazdy na rowerze czy hulajnodze
  • słaba organizacja zachowania - impulsywność, agresja, problem z przystosowaniem, wycofanie się przy porażkach, nadwrażliwość emocjonalna,
    płaczliwość, częste wybudzanie się w nocy, zagubienie w nowym miejscu
  • trudności w nauce, jak: problemy z koncentracją, czytaniem, pisaniem, cięciem nożyczkami, odwracanie liter i cyfr, brak dominacji jednej ręki


Dodatkowo u dzieci z zaburzeniami SI może wystąpić:

  • Opóźnienie rozwoju mowy
  • Opóźnienie rozwoju ruchowego
  • Niskie poczucie własnej wartości


U bardzo małych dzieci na trudności z integracją sensoryczną może wskazywać:

- nadmierna płaczliwość, także podczas kąpieli
- problemy ze snem i wybudzanie się w nocy
- niechęć do brania na ręce, przytulania, unikanie kontaktu wzrokowego
- ostre negatywne reakcje na: spacer, ostre światło
- nadwrażliwość na dźwięki
- niechęć do jeżdżenia samochodem
- trudności z jedzeniem
- nadmierna aktywność ruchowa bądź przeciwnie – nadmierny spokój
- trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
- dziecko nie umie bawić się w prosty sposób samo (w sposób adekwatny do wieku)



Jeżeli zaobserwujecie Państwo u swojego dziecka powyższe zachowania, są one Państwu znajome, budzą wątpliwości bądź niepokój – warto umówić się na konsultację i porozmawiać.

Zadzwoń tel. 509 508 109

Gabinet Integracji Sensorycznej SI Dorota Frydel,
ul. Więckowskiego 1/5 (Szczecin Centrum).

Skontaktuj się

Kopiowanie zdjęć z witryny zabronione. © All Rights Reserved.